حیوانات بزرگ مبتلا به بیماری کبدی می توانند در غدد لنفاوی خود از سلولهای کبدی عضو جدیدی را بسازند

24 اوت 2020- هپاتوسیت ها یا سلول های اصلی عملکردی کبد، ترمیم کننده های طبیعی هستند و گره های لنفاوی به عنوان محلی برای پرورش آنها عمل می کنند، جایی که می توانند تکثیر شوند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه Pittsburgh، در یک مطالعه ی جدید که به صورت آنلاین منتشر شده و در نسخه ی آتی مجله ی Liver Transplantation به چاپ خواهد رسید، نشان دادند حیوانات بزرگی که دارای کبد مریضی هستند، می توانند از هپاتوسیت های خود عضو جدیدی را در غدد لنفاوی خود پرورش دهند. آزمایشات بالینی انسان، قدم بعدی محققان است.

پرفسور Eric Lagasse، نویسنده ی ارشد مطالعه و دانشیار گروه آسیب شناسی در دانشگاه پیتزبورگ گفت: همه چیز در مورد مکان است. اگر سلولهای کبدی در جای مناسبی قرار بگیرند و نیاز به عملکرد کبد وجود داشته باشد، یک کبد اکتوپیک(خارج از محل اصلی) را در غده ی لنفاوی تشکیل می دهند.

سلولهای کبد به طور معمول تکثیر و جایگزین شده و حجم کبد را حفظ می کنند، اما برای احیا نیاز به یک محیط سالم و تغذیه ی مناسب دارند. با این حال، در بیماری کبدی مرحله نهایی، کبد فقط از بافت اسکار تشکیل شده است و بحدی سمی است که هپاتوسیتها قادر به احیای خود در آن محیط نیستند.

پرفسور Lagasse، که همچنین عضو مؤسسه پزشکی احیا کننده McGowan و مرکز تحقیقات کبد پیتزبورگ است، گفت: کبد جنون تولید مجدد دارد. هپاتوسیتها سعی می کنند کبد را ترمیم کنند، اما نمی توانند و می میرند.

تقریباً یک دهه پیش، پرفسور Lagasse متوجه شد که اگر سلولهای کبدی سالم را به غدد لنفاوی موش تزریق کند، در آنجا تکثیر می شوند و یک کبد کمکی می سارند تا وظایف کبد اصلی موش که با دستکاری ژنتیکی دچار اختلال عملکرد شده است، را به عهده بگیرد.

اما موش ها، حیوانات کوچکی هستند. پرفسور Lagasse و همكارانش نیاز داشتند تا نشان دهند كه یك حیوان بزرگ می تواند برای غلبه بر بیماری های كبدی خود، توده ی معنی داری از بافت ثانویه ی كبد را تولید كند.

محققان برای تقلید بیماری کبدی انسان در خوک ها، منبع اصلی خون را از کبد منحرف کردند و هم زمان، بخشی از بافت سالم کبد آنها را برداشته و سلولهای کبدی را از آن استخراج و سپس به غدد لنفاوی شکمی همان حیوان، تزریق کردند.

هر شش خوک بازیابی عملکرد کبد را نشان دادند، و بررسی دقیق غدد لنفاوی آنها نشان داد که نه تنها سلولهای کبدی زیادی تکثیر شده اند، بلکه شبکه ای از مجاری صفراوی و عروق نیز بطور خودبخود در بین آنها تشکیل شده است.

هنگامی که شدت آسیب به بافت کبد اصلی در حیوانات شدیدتر بود، کبدهای کمکی بزرگتر شدند و این نشان می دهد که بدن حیوانات بر خلاف رشد بی رویه در سرطان، تعادل در رشد توده ی کبد را حفظ می کند.

این یافته ها نتایج یک مطالعه جدید دیگر را تقویت کرد، که در آن پرفسور Lagasse و همکارانش در کلینیک مایو نشان دادند که بافت کبد سالم که در غدد لنفاوی خوک هایی با نقص ژنتیکی کبد قرار داده شدند، رشد می کنند و به صورت خودبخود به کبد این حیوانات مهاجرت می کنند، جایی که آنها جایگزین سلول های بیمار شده و بیماری کبدی این حیوانات را درمان می کنند.

بنابراین، بدون در نظر گرفتن علت بیماری کبدی، از هپاتیت تا الکلیسم، پرفسور Lagasse انتظار دارد که رشد کبدهای کمکی در غدد لنفاوی، به درمان بیماری کبدی بیماران کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200824/Large-animals-with-ailing-livers-can-grow-new-organ-in-lymph-nodes-from-their-own-hepatocytes.aspx